Arbejdsgruppen er nedsat af bestyrelsen jf. vedtægternes § 9 stk 9.
Arbejdsgruppen består af: Anne Orholt, kommunikations medarbejder hos DKK, samt medlem af Raceledelsen for Alaskan Malamute. Kim Rinke Jensen, Racerepræsentant for Alaskan Malamute. Heidi Schmølz, Racerepræsentatn for Siberian Husky Mikkel Buuge, udpeget af sportsudvalget. Marianne Schluter, Formand DPHK.
Senest er Henrik Søeborg trådt til i forbindelse med, at tilladelserne blev trukket tilbage på Sjælland.
Gruppen arbejder sammen omkring de udfordrigner der er og har været - alt har været og vil blive drøftet i gruppen, inden det er /bliver sendt ud.
Gruppen har været nævnt ved navn ved flere lejligheder, i skoven, via den gamle hjemmeside, ved GF, samt Mushermødet, samt her på den nye side. Gruppen kan kontaktes pr mail: udfordring-tilladelser@polarhund.dk Her har alle været velkomne, med alle former for spørgsmål, information man måtte finde relevant, steder der evt kunne søges tilladelse til kørsel osv.
Herunder følger de seneste opdateringer fra arbejdsgruppen.
December
3.12.2018 til 14.12.2018 siden sidst - holder vi jul eller arbejder vi stadig. 3.12.2018 Blev den kommende bekendtgørelse offentlig gjort på høringsportalen - uden DPHK havde fået den tilsendt. Fristen var kort, der var således kun mulighed for at gøre indsigelse indtil 10.12.kl.10.00 Fra DPHK's side blev der gjort indsigelse i forhold til at §2 pludselig indeholdt "tilladelse af lodsejere" i hvert stk. Der blev ligeledes gjort opmærksom på, at vi ikke havde fået bekendtgørelsen tilsendt, samt den meget korte frist.
Der blev forsøgt telefonisk kontakt flere gange i høringsperiode til vores kontaktperson i Færdselsstyrelsen, uden held. Det var ligeledes kontakt til infocenteret, som ej heller kunne besvare vore spørgsmål.
12.12.2018 blev jeg kontaktet af Færdselsstyrelsen, her var der nu en ny kontaktperson og en revidering af det der havde været i hørring. Samme aften kl.21.06 kom et tilrettet udkast til bekendtgørelsen - med svar frist 13.12.2018 kl 9.30 § 2 var nu blevet §1 og teksten ændret. §4 var ligeledes ændret en smule - således at den 4 hjulede vogn var slettet og der alene var krav i forhold til 3 hjulede vogne. Her forlød det at disse måtte trækkes af op til 4 hunde.
13.12.2108 Bestyrelsen arbejde hurtig og der var nu blot et enkelt spørgsmål til stk. 3 i §1 . Samt en opfordring til at lade stk. 2 udgå af §4,hvorved at begrænsningerne omkring 3 eller 4 hjulede vogne kontra antallet af hunde, ville udgå. Med agumentation i at racerne er forskellige, samtidig med at det bør handle mere om at materiel og antallet af hunde passer sammen og er forsvarligt, frem for om der er 3 eller 4 hjul.
14.12.2018 Kontakt fra Transportministerens depardement, der nu havde fået bekendtgørelsen fra Færdselsstyrelsen. En melding om at det ligger Transportministeret meget på sinde, at vi skal have gode og ordnede forhold - der ikke stiller os dårligere end det vi har været bekendt med de seneste 40 år. Fra depardementet var der en forståelse for vores bekymring ved stk. 3 i § 1 - det juridiske lovord kan være svær at tolke - men meningen er at det skal blive nemmere - vi skal selvfølgelig forsat have tilladelse fra Naturstyrelsen, eller hvis vi ønsker at anvender andre lodsejeres områder. Men det skal være enkelt og med så få regler som mulig. I forhold til § 4 var man indstillet på at slette den 3 hjulede vogn og i stedet skrive noget omkring den generelle sikkerhed ind, som påhviler fører. Vi ved ikke om det bliver det endelige resultat - men vi har forsøgt.
Under drøftelsen blev muligheden for en vejledning drøftet. En vejledning til bekendtgørelsen ville sikre, at vi ved hvordan vi skal forholde os - på samme tid sikre den at der ikke kan tolkes vidt og bredt, hvilket også kan være en fordel i samarbejdet med samarbejdsparter. Fra depardementet side, ville man sende udkastet til Transportministeren - sammen med en opfordring om at lave en vejledning til bekendtgørelsen. I det tilfælde at det bliver en realitet med en vejledning, har vi fået lovning på at blive inddraget igen. Således nærmer vi os forhåbentlig snart en afslutning på bekendtgørelsen.
Til de der måtte være interesseret - kan jeg fortælle at kun 1 enkelt medlem har indsendt kommentar til hørrignen og bedt DPHK tage det videre. Det var et punkt bestyrelsen i forvejen havde drøftet så den var nem at bringe videre.
1.12.2018
Enkelte medlemmer tillægger klubben langt større magt, end hvad mulig er! Så her kommer en præcisering af emnet ATV og kørselstilladelse.
1.
I forbindelse med mødet i Færdselstyrelsen - hvor emnet vogne var til drøftelse, var hovedformålet selvfølgelig en snak omkring vognene.
Enkelte medlemmer havde forud for mødet ønsket, at vi kunne få ATV'en sidestillet med vogn. Da drøftelserne omkring vogne var færdig - bragte vi derfor spørgsmålet omkring ATV på banen. For menig mand, en simpel ting - for Færdselsstyrelsen en helt anden verden.
Svaret på vores spørgsmål omkring ATV lød: ATV'en er et motorkøretøj - jf §88 stk 2 er det ulovlig, at føre hunde i bånd fra motorkøretøjer.
Af færdselslovens § 88 fremgår følgende: Dyr på vej.
§ 88 .Ingen må lade heste, kreaturer m.v. færdes på vej, uden at de er forsvarligt bevogtet. De må ikke tøjres således, at de kan nå ind på vejen. Såfremt de ikke er tøjret, skal de være adskilt fra vej ved forsvarlig indhegning.
Stk. 2. Hunde må under færdsel på vej ikke føres i bånd fra motordrevet køretøj, hestekøretøj eller af ridende.
Meldingen var helt klar - ATV'en har intet at gøre i bekendtgørelsen for vognkørsel.
Vi forsøgte os så med muligheder der kunne lovlig gøre anvendelsen af ATV ex. med afmonteret motor, slukket motor osv. Deres modsvar var blot - hvorfor så køre med et motorkøretøj, hvis ikke det er fordi man vil bruge motoren. Vi argumenterede med bremser osv. Men nej, hvis motoren er monteret, er der tale om et motorkøretøj, fra Færdselsstyrelsen side.
Hvis det skal gøres lovlig, at køre med hunde foran en ATV, vil det kræve en lovændring af færdselsloven - her er tale om udarbejdelse af lovændring, samt efterbehandling i 3 omgange i folketinget - på ingen måde så nemt som en bekendtgørelse. Direktøren var klar i mæglet, er der nogen der spørger os om der er grundlag for en lovændring - vil svaret være nej.
Til sammenligning arbejdes der pt. på vores bekendtgørelse - en forholdsvis lille ting for færdselsstyrelsen nu hvor vi er kommet igang, udarbejdelse, gennemsyn i 4 uger og så er vi forhåbentlig lovreguleret.
Der er efter mødet i Færdselsstyrelsen taget kontakt til de af klubbens medlemmer, som vi har været bekendt med kørere ATV, for at orientere dem om problemstillingen. DPHK er klar over, at der er indgået aftaler med de lokale skovfogeder - vi har blot formidlet meldingen fra Færdselsstyrelsen: "Der er tale om tilsidesættelse af færdselsloven hvis der køres på ATV med motor - med hunde forspændt."
2. Tilladelsen i Midtjylland - er fuldstændig identisk med den vi har haft siden 2013 - det er nemlig den samme! Vi har IKKE fået nogen ny tilladelse, men blot en forlængelse af den gamle, samt et nyt område at køre i, i Gludsted Nord. DPHK har indgået en aftale med NST - Det er således klubbens ansvar at medlemmerne kender og indgår i de aftaler og vilkår der er for tilladelsen. NST kan pålægge klubben, at fratage medlemmer der ikke overholder de indgåede aftaler - deres nummerplade. Myndigheden er altså NST - DPHK er blot udfører.
DTK har haft en identisk tilladelse - som fungere på helt samme måde.
Hvis man ikke er medlem nogen steder - må man selv søge NST.
Der er således ikke tale om, at DPHK har udpeget sig selv som myndighed - vi har indgået en aftale for mange år siden med NST og den forvaltes på den måde, at overholdes vilkårene ikke, så inddrages nummerpladen. Vi tager kun ansvar for det, vi er blevet pålagt -ansvaret for at vore medlemmer overholde vilkår og bestemmelser.
For at binde tingen sammen - så fremgår ATV ikke som en mulighed af tilladelsen i Midtjylland. Men skulle det lykkes nogle af vore medlemmer at lave særskilte aftaler omkring ATV, så er det ikke noget vi blander os i - vi gør blot opmærksom på, at DPHK ikke har en tilladelse der gør det mulig.
3. At fremkomme med påstande om, at DPHK lukker for ATV'erne er altså en hypotese. Som klub har vi indgået en aftale og den skal vi selvfølgelig overholde lige som vi skal overholde færdselsloven. Vi har kæmpet et år, for at nå frem til den bekendtgørelse der er på trapperne nu og vi er nok alle blevet klogere under vejs. Ikke alt er så enkelt, som det måske syner fra ens egen stol.
4.
Der vil i den kommende uge blive fulgt op på numre og medlemsskaber af klubben. Så mangler du et nummer, eller er du i tvivl om andet vedr. nummeret - så kontakt Heidi.
Som så mange gange før - skal der lyde en opfordring til, at kontakte arbejdsgruppen eller bestyrelsen - hvis der er spørgsmål.
November
30.11.2018 Klubben har nu modtaget træningstilladelse i Midtjylland. Der er tale om en forlængelse af den aftale der udløb 30.9.2018 - aftalen er forlænget på samme vilkår, med forbehold for de ændringer den kommende bekendtgørelse kan medføre. For Gludsted Nord, er der tale om ny startplacering samt ny rute. Det nye område anvendes fra 1.12.2018. ( Under nyheder ligger det nye kort ).
Klubbens tilladelse kan anvendes af de af klubbens medlemmer, der har søgt og fået nummer hos Heidi Schmølz, nummert er således personlig og skal altid være påmonteret vognen under kørsel, uanset om der er tale om træning eller løb.
23.11.2018
Svar fra skovdistrikt Midtjylland i forbindelse med søgning af tilladelse.
Der afholdes møde i uge 47 og der forventes svar først på ugen, til Heidi Schmølz, der har søgt tilladelsen. Oplægget fra den lokale skovfogede er at aftalen forlænges et år. Distrikt Midtjylland lukkes ned og fordeles til nabo distrikterne, hvorefter det bliver op til dem at træffe afgørelse om tilladelser for de kommende år.
22.11.2018
Medierne i Nordjylland kontaktes, “kan det passe at der er plads til 30.000 mountainbiker, men ikke 5-10 slædehunde spand?”
21.11.2018
Efter henvendelse til distrikter i Nordjylland, kommer der svar fra Himmerland - her fastholder man et forbud for kørsel med slædehunde.
Distriktet har forhørt sig i Thy og Vendsyssel, hvor der gives udtryk for at være en mulighed for kørsel.
20.11.2018
Retur svar til FS, med de indkommende kommentarer.
Tirsdag eftermiddag kontakt fra FS, nogle kommentarer er godtaget og dermed medtaget i den kommende bekendtgørelse, andre afvises med argumentation i færdselsrettede regler.
Bekendtgørelsen skal efterfølgende finpudses og derefter sendes rundt om direktøren, inden den kommer i høring. DPHK får den tilsendt, så snart den er klar til høring.
FS satser forsat på at bekendtgørelsen er klar 1.1.2019.
16.11.2018
Færdselsstyrelsen har tilsendt DPHK et udkast til bekendtgørelsen fredag eftermiddag. Bekendtgørelsen er i store træk indeholdende, hvad der er drøftet på mødet 8.11.2018.
Udkastet er udsendt til bestyrelsen, arbejdsgruppen, sports udvalget og DTK - med sidste mulighed for svar 20.11.2018 til FS.
8.11.2018
DPHK har i dag været inviteret til dialogmøde i Færdselstyrelsen. Færdselsstyrelsen var repræsenteret af Færdselsdirektør Stefan Søsted, Chefkonsulent Steen Jonsson, samt en sagkyndig. Til lejligheden havde DPHK medbragt vogn, som blev gennemgået og der blev stillet spørgsmål fra Færdselsstyrelsens side. Oplevelsen var positiv, - fra Færdselsstyrelsens side var der stor interesse for udstyret, som nøje blev gennemgået og af fotograferet,afmærkning og bremseegenskaber havde stor interesse. Her ud over var der interesse for kontrollen over hundene. Flere typer vogne og antallet af hunde blev gennemgået på mødet efterfølgende, der blev drøftet hvor vi tidligere har kørt og under hvilke forhold. I drøftelsen var der åbenhed for færdsel på veje med begrænset færdsel ( herunder grusveje ). Transportministeren har bedt Færdselsstyrelsen være klar med en bekendtgørelse 1.1.2019. Færdselsdirektøren gav udtryk for, at de er presset på tid, da bekendtgørelsen skal i hørring i 4 uger inden den vedtages. Der kommer besked så snart bekendtgørelsen er klar til hørring. Færdselsstyrelsen vil tage en drøftelse med Naturstyrelsen, i forhold til hvilke veje de ser som anvendelig. Fra Færdseslstyrelsens side, gøres der opmærksom på at Naturstyrelsen forsat har mulighed for at stille krav og regulere i forhold til det de finder relevant - hvilket vi er helt på det rene med.
Flere medier har henvendt sig siden pressemeddelelsen fra Transportministeren. Der er således skrevet opfølgende artikler, samt lavet radio indslag.
7.11.2018 Seneste opdatering fra Naturstyrelsen.
Kære Marianne Schlüter
Blot for at bekræfte det, du allerede ved: Transportministeren har oplyst, at Færdselsstyrelsens afgørelse sidste år til Naturstyrelsen var forkert, og jeg har derfor nu bedt alle lokalenhederne om straks igen at begynde at give tilladelser til slædehundekørsel hos NST. – se i øvrigt vedlagte fra Ritzau
Så dermed betragter vi også, at vi har besvaret din nedenstående henvendelse.
Og tillykke – polarhundeklubbens indsats har båret frugt.
Kontakt til NST med opfordring til at genoptage tilladelsen tkl kørsel i skoven.
04.11.2018
Færdselsstyrelsen har indkaldt til syn og samtale. Mødet afholdes torsdag d. 8.11.2018. Mødet er foranlediget af Transportministeriet. Nærmere følger efter mødet.
Oktober
22.10.2018
Bestyrelsen har ved bestyrelsesmødet 20.10.2018 godkendt "Forslag til ændringer i færdselsloven for hundetrukne vogne eller slæder" Klik her - forslaget er d.d indsendt til Transportministerens sekretariat sammen med det brev der i juni blev indsendt til færdselsstyrelsen.
Jeg har senere i dag været telefonisk kontakt med Ministersekretariatet. De bekræfter modtagelsen af det materiale DPHK har sendt til dem.
Jeg har drøftet med dem, om der er andet vi kan gøre ex. Trafikudvalget.
Anbefalingen lyder, at vi afventer svar fra Ministeren hvilket kan tage 3-4 uger. Vedkommende jeg talte med kunne dog fortælle at Ministeren jo var opmærksom på emnet, så måske gik det hurtigere.
I det tilfælde at vi ikke er enige i det svar vi måtte få fra Ministeren, kan vi så vælge at gå i trafikudvalget og forsøge at få dem til at påvirke ham.
Med ovenstående anbefaling tænker jeg vi skal lade Ministeren have lidt arbejdsro.
I mens opfordres til, at vi holder gang i medierne, så Ministeren ikke glemmer os :)
Høringsnotat Himmerland 2018 I dag har vi ligeledes modtaget svar på vores indsigelse fra foråret. Desværre ikke med det udfald vi kunne have ønsket os.Klik her
Kontakt med DR, som overvejer landsdækkende dækning. Der har således været kontakt hver dag i denne uge.
Vi er selvfølgelig henrykte over Ministerens udmelding - men på samme tid bekymret for tidsrammen af en lovændring - hvilket er oplægget til DR.
DR har haft fat i Ministeren, som har lovet at der sker noget meget snart. DR ønsker at holde Ministeren op på denne udmelding, så han får chancen for at få hundene ud at køre igen i en fart, ellers er de klar med et indslag.
Gruppen arbejder sideløbende med flere andre muligheder.. der er forsat indslag på vej rundt omkring i landet.
Indslag i flere medier, senest Vejle Folkeblads interview med Katrine.
Flere opdatering hen over landet med Ministerens udtalelse om at det skal være lovlig at køre med slædehunde i Danmark.
11.10.2018
Sidste nyt - godt nyt.
1.
Svar fra transportministerens pressechef - i forb. med at Anne efterlyste kommentar til pressemeddelelsen - den er så kommet nu - virkelig positiv:
“Det skal fortsat være muligt at køre med slædehunde i Danmark. Det er en sund og givende fritidsinteresse og sport. Naturstyrelsen har vurderet, at slædehundekørslen i visse skove har en karakter, som er til gene for skovens øvrige brugere. Det kan jeg ikke gøre mig klog på, men jeg vil gerne slå fast, at det ikke er Færdselsloven, som sætter grænser for slædehundekørsel på skovveje og -stier, hvor der ikke er adgang for motoriserede køretøjer. Det bestemmer Naturstyrelsen helt selv.
Hvad angår slædehundekørsel på veje, hvor der også er adgang for motoriserede køretøjer, så har jeg bedt Færdselsstyrelsen se nærmere på det. Min umiddelbare tanke er, at slædehundekørsel ikke adskiller sig væsentligt fra hestevognskørsel, og at de samme regler så også kan gælde, men der kan være forhold, som jeg har overset, og i så fald er jeg villig til at blive klogere. Nu må vi se.”
2.
Henvendelse fra Naturstyrelsen.
Der er kontakt mellem de 2 styrelser, vi håber der findes en løsning på problemet.
10.10.2018
Siden pressemeddelelsen har der været gang i interessen fra medierne, mange har sikkert set de forskellige indslag i TV og i div. aviser, som spænder fra Bornholm til Grønland. En stor tak til alle jer, der står til rådighed og fortæller om betydningen af dette forbud. Jeg ved der er flere indslag på vej både på tv og i aviserne.
Beskeden er nået ind på Trafikministerens bord, som på FB har lovet at han vil se på det.
Fra DPHKs side ser vi det således, at første knude der skal løses er den vi har med færdselsstyrelsen.
1.Der rykkes på kontakten til Transpostministeren. (dette forsættes til der er hul igennem) 2.Der er rykket for møde med færdselsstyrelsen. (Dette forsættes til vi har et møde) 3.Der udarbejdes ønske om deputation/foretræde for trafik udvalget. 4.Der bedes om redegørelse i forhold til mail udveksling med færdselsstyrelsen.
5.Der er udfærdiget brev til Friluftrådet.
6.Der arbejdes på Borgerforslag ( der er opmærksomhed omkring,at der fra anden side er indsendt forslag).
Flere af klubbens medlemmer fylder gruppen med gode ideer og hjælper til i forhold til at trække på personlige bekendskaber.
Således er situationen/historien leveret hos direktøren af Naturstyrelsen. Pressemeddelelsen er videregivet til dyrevelfærds ordfører i Folketinget. Et medlem har vendt vores situation med et par dommere i det danske retssystem, lige som han har bedt en advokat se på sagsakterne. (Her fra er der flere gode veje at gå, alt i retningen af Færdselstyrelsen, gruppen arbejder videre med disse. )
Der er rykket for klubbens træktilladelse i Midtjylland. D.d. er der kommet afslag, man beklager situationen. Der er kigget på alternative ruter, men disse kan ikke køres uden at de store skovveje krydses.
Arbejdsgruppen bruger alt den tid der kan bruges pt på situationen - vi er klar over de store frustration der er rundt omkring- men der manes endnu engang til besindighed. Vi opnår intet ved at der skabes intern uro.
En ny FB gruppe kom til verden i weekenden "Bevar trækhundesporten i DK"- gruppen er ikke et initiativ fra DPHK, men så vidt som det er mulig forsøger vi at deltage i debatten.
2.10.2018 Opdatering siden sidst.
Pressemeddelelse fra DKK og DPHK sendes ud til 367 medier i det ganske land.
Personlige tilladelse, som oprindelig skulle løbe til 2019 på Sjælland - trækkes tilbage.
Interview med TV Midt Vest.
September
26.09.2018 Opdatering siden sidst.
Arbejdsgruppen og bestyrelsen vender alle de muligheder der måtte findes.
Der arbejdes på højtryk i forhold til den landsdækkende pressemeddelelse. Flere medlemmer med store hundehold har tilbudt deres assistance. Jesper Jepsen har assisteret DPHK med fotos af store spand i aktion.
Naturstyrelsen orientere om, at de foranledeiget af Førdselsstyrelsens udtalelse ikke har mulighed for at imødekomme træningstilladdelser i Bidstrup skovene og Jyderup skov.
DPHK kontaktes af Naturstyrelsen. Naturstyrelsen har modtaget Færdselsstyrelsens udtalelse af.14.9.2018. På baggrund af denne, ændres Naturstyrelsen procedure og hjemmeside, således at det fremgår at det ikke længere er mulig at køre på skovejene, samt alle andre steder hvor færdsesloven gælder. Der vil ikke blive givet tilladelse til træning eller løb. Der udtrykkes fra Naturstyrelsens beklagelse over at det er nået så vidt, der gøres opmærksom på at Naturstyrelsen blot følger reglerne. I forhold til de på hjemmesiden nævnte arealer og skovstier, som forsat skulle være en mulighed - er der ikke mulighed for at få henvist disse. Der opfordres dog fra Naturstyrelsen til, at vi går i dialog med de lokale skovfogeder omkring evt arealer, hvor der kan køres - arealer uden veje omfattet af færdselsloven. Det erkendes dog,at der er tale om meget få steder. Fra Naturstyrelsen side erkendes det at 95 % af det vi tidligere har haft tilladelse til - for fremtiden ikke er en mulighed. Ved samme lejlighed præcisere det fra Naturstyrelsen at søgning omkring løb med ATV eller handicap cykler - ikke vil få tilladelse.
23.9.2018 Opdatering fra den seneste uge:
Sæson opstart i Vest, aflyses! Der arbejdes på alternativ dato, samt sted. Er der blandt medlemmerne kendskab til private skove, hvor lodsejer vil være indstillet på at lukke skoven nogle timer - så orienter gerne spoortsudvalget, arbejdsgruppen eller bestyrelsen.
I forbindelse med den landsdækkende presse meddelelse, vil der være brug for lokale- kører, som er berøret af Naturstyrelsens nye procdure. Har man som medlem lyst til at stå frem, hører vi gerne i arbejdsgruppen fra jer.
Med Færdselsstyrelsen brev af 14.9.2018 - opfordres der til at benytte enhver lejlighed til, at gøre opmærksom på problemstillingen, når sitautionen byder sig. Det er forsat vigtig at budskabet leveres sobert og faktuelt, belys gerne de fatale konsekvenser det vil få hvis vi afskæres fra at bruge vore hunde til deres oprindelige formål.
Sportsudvalget har fået de første afslag på tilladelser til bl.a. løb
Der arbejdes på landsdækkende pressemeddelelse.
Artikel i Nordjylske "Slædehunde forvist fra skovene".
16.9.2018 opdatering for de seneste uger:
DPHK og DTK søger fornyelse af tilladelser hos Naturstyrelsen.
Henvendelse i forhold til, hvilke områder NST finder anvendelige i forhold til kørsel med slædehunde.
Svar fra Færdselsstyrelsen, desværre ikke det svar vi havde håbet på.Klik her
Henvendele til Færdselstyrelsen hvor der igen rykkes for et svar.
Henvendelse fra Nordjyske, som ønsker at belyse problemstillingen. Der er lavet interview.
Drøftelser af div. alternative muligheder for kørsel med større span.
Forslag fra medlem, i forhold til at rejse sagen ved Den Europædiske Menneskerettighedsdomstol - et rigtig godt forslag - som dog kræver at alle klagemuligheder i landet er afprøvet - hvilket arbejdsgruppen er klar på.
August
Fra sportsudvalget møde fremgår det,at der arbejdes med alternative steder til afholdelse af løb - udvalget har flere tilladelser i hus, hvor af nogle er private.
Kontakt med Færdselsstyrelsen - sagen behandles nu, FS beklager ventetiden, pga sommerferie har der været længere ventetid.(13.8.18)
Juli
Opfordring til at sportsudvalget finder alternative løsninger inforhold til afholdelse af løb - private skove.
Alle opfordres til at bruge de kontakter man har, for private muligheder.
Juni
Efter gentagende korrspondance - DPHK indsender information omkring sporten i DK sammen med en anmodning omkring FS konkrete vurdering, samt muligheden for lovregulering af vore vogne.
Afdækning af problemstillingen, juridisk hjælp via DKK’s jurist.
Gentagende gange dialog med FS, NST. Afdækning i forhold til fremadrettede krav.
Maj Dybdegående uddybning af problemstillingen ved årets Mushermøde. Fokus på at det er FS der skal godkende vore vogne.
April Sæson afslutning - orientering omkring problemerne med at få tilladelser.
Orientering via GF materiale.
Drøftelse og redegørelse på GF 2018
Fra GF Materialet: Udfordringen over dem alle. Naturstyrelsen – Færdselsstyrelsen
I slutningen af november modtog jeg en henvendelse fra Naturstyrelsen. De havde gravet en gammel sag fra 1998 frem – hvor der var spurgt om tilladelse til at køre med en sacco vogn i trafikken. Af denne gamle afgørelse, fremgår det at hundevogne ikke må færdes på veje hvor færdselsloven gælder, men i stedet henvises til skovstier. Henvendelsen fra Naturstyrelsen lød i første omgang på, hvor vidt vi var enige her i. Ved kontakt til Naturstyrelsens repræsentant, blev det dog klart at der var en mission med, at grave så dybt i de gamle arkiver.
Man kan vel mildt sagt sige, at vi i bestyrelsen blev noget chokerede over denne henvendelse. Vi besluttede at arbejde taktisk med opgave. Kort ind i januar, skulle det vise sig at Naturstyrelsen tilsyneladende har arbejdet længe med denne lille sag. For første gang fik vi afslag på trænings tilladelse i Rold Skov. Kort efter blev det klart, at distriktet Himmerland var foran, da de i deres kommende driftsplan, specifikt har gjort klar at der ikke er plads til slædehundene i Himmerlands distriktet. Naturstyrelsen henholder sig til færdselsstyrelsen afgørelse og oplyser, at de jo skal overholde færdselsloven. Dansk Polarhunde Klub, Dansk Trækhundeklub og DKK arbejder sammen om denne udfordring. Vi forstår og deler medlemmernes frustrationer, men på samme tid er vi nød til at mane til besindighed, det her løser sig ikke hen over en enkelt nat. Arbejdsgruppen arbejder med tingene, men kommunikationen med de respektive parter er en langsommelig proces.
Marts Orientering via Polarhundeklubbens facebook side + hjemmesiden.
Dialog med NST, FS og distrikt Himmerland, hvor det første gange tydeliggøres i driftsplanen, at man ønsker at komme uden om slædehundene.De første afslag kommer fra Rold skov, hvor aktivitetsudvalg Nord,har søgt tilladelse.
Januar Orientering til løbsfolket ved DM i Silkeborg. Opfordring til at indsende relevante forslag til bestyrelsen, eller dele viden om relevante personer der kunne hjælpe i situationen - Opfordring til at vende frustrationerne ind ad, via mail til bestyrelsen - frem for at bombardere NST med spørgsmål. December Fokus punkt på bestyrelsesmødet.
November
Slutningen af november henvendelse fra NST, med spørgsmål i forhold til vores foldere og de oplysninger der fremgår af Polarhundeklubbens hjemmeside.
Under dialogen med NST referes der til mange ansøgninger om tilladelser, samt gentagende uheld.
NST gør opmærksom på, at de har bedt FS om at opdatere en gammel henvendelse. Af dialogen fremgår det at NST ikke kan give tilladelse til kørsel på de skovveje, vi hidtil har kørt på, med baggrund i den gamle afgørelse.